Viikon mietiskelyn aihe 20.7.2018


Israelin kuningas Daavid profetiassa.

Israelin kuningas Daavid oli hyvin merkittävä persoona elinaikanaan jo reilut 3000 vuotta sitten. Hän oli Israelin Pyhän, Yehowah Elohimin, kansalleen valitsema kuningas, josta Esrahilainen Eetan kirjoitti näin: Ps. 89:3-5, 20-38

>>3. Minä sanon: ikiajoiksi on armo rakennettu, sinä olet perustanut uskollisuutesi taivaisiin. – 4. "Minä olen tehnyt liiton valittuni kanssa, olen palvelijalleni Daavidille vannonut: 5. 'Minä vahvistan sinun jälkeläisesi ikiajoiksi ja rakennan sinulle valtaistuimen polvesta polveen'." Sela.

20. Silloin sinä näyssä puhuit hurskaillesi ja sanoit: "Minä olen pannut avun sankarin käteen, olen
kansan keskeltä korottanut valittuni: 21. minä olen löytänyt Daavidin, palvelijani, olen voidellut hänet pyhällä öljylläni. 22. Minun käteni on lujasti tukeva häntä, minun käsivarteni on häntä vahvistava. 23. Ei vihollinen yllätä häntä, eikä vääryyden mies häntä sorra; 24. vaan minä hävitän hänen ahdistajansa hänen edestänsä ja lyön hänen vihamiehensä maahan.

25. Minun uskollisuuteni ja armoni on hänen kanssansa, ja minun nimessäni kohoaa hänen sarvensa. 26. Minä asetan hänen kätensä vallitsemaan merta ja virtoja hänen oikean kätensä. 27. Hän kutsuu minua: 'Sinä olet minun isäni, sinä minun Elohimini ja pelastukseni kallio.’ 28. Ja minä asetan hänet esikoiseksi, maan kuninkaista korkeimmaksi. 29. Minä säilytän armoni hänelle iankaikkisesti, ja minun liittoni hänen kanssaan on luja.

30. Minä annan hänen jälkeläistensä säilyä iäti ja hänen valtaistuimensa niin kauan, kuin taivaat pysyvät. 31. Jos hänen poikansa hylkäävät minun lakini eivätkä vaella minun oikeuksieni mukaan, 32. jos he minun säädökseni rikkovat eivätkä noudata minun käskyjäni, 33. niin minä rankaisen vitsalla heidän rikoksensa ja heidän pahat tekonsa vitsauksilla; 34. Mutta armoani minä en ota häneltä pois enkä ole vilpillinen hänelle uskollisuudestani.

35. En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt. 36. Minä olen kerran vannonut pyhyyteni kautta, ja totisesti, minä en Daavidille valehtele: 37. 'Hänen jälkeläisensä pysyvät ikuisesti, ja hänen valtaistuimensa on minun edessäni niin kuin aurinko, 38. se pysyy lujana iankaikkisesti niin kuin kuu. Ja todistaja pilvissä on uskollinen.' " Sela.<<


Myös Paavali kirjoitti Daavidista samankaltaisesti: Ap.t. 13:22

>>Mutta hän pani hänet (Shaulin) viralta ja herätti heille kuninkaaksi Daavidin, josta hän myös todisti ja sanoi: 'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni.'<<

Vaikka Daavid lankesikin koetukselle pantuna, niin hän oli silti oiva esikuva ihmisestä, joka on Luojalleen otollinen. Toisaalta Daavidin erittäin suuret lankeemukset (aviorikos hänen lähimmäisensä vaimon kanssa ja tämän aviomiehen salamurhan järjestäminen) osoittavat vain sen, että otollisinkin ihminen on suuri syntinen, jollei hän alati riipu Yehowah Elohimissa kiinni!

Daavidin lankeemukset ovat olleet osaltaan rohkaisemaan lukuisia hänen jälkeensä syntyneitä ja syvälle synteihin langenneita turvautumaan samaan ansaitsemattomaan armoon, mitä meille Uuden Liiton valituille pyhille tarjotaan syntiemme anteeksisaamiseksi Vapahtajamme Adonai Yeshuan vuodattaman pyhän uhriveren kautta hänen Golgatan ristille kuollessaan.


Kenestä Hesekiel profetoi 34:23 ?


>>Minä herätän heille yhden paimenen, ja hän, palvelijani Daavid, kaitsee heitä. Hänestä tulee heidän paimenensa.<<

Jos huomioimme edellä olleen pitkän lainauksen psalmista 89 ja ne lukuisat Raamatunkohdat, joissa Yehowah Elohim kunnioittaa kuningas Daavidia, emme voi välttyä ajatukselta, että Daavid oli selkeä esikuva Hyvästä Paimenesta, joka on Adonai Yeshua HaMashiach!

Useimmat psalmeista ovat Pyhän Hengen innoituksesta Daavidin
kirjoittamia. Hänessä oli Messiaamme Henki, joka hänessä vaikutti ja hän oli useimmiten kuuliainen HaMashiach’n Hengelle. Siksi hän oli melko hyvä esikuva lopullisesta Hyvästä Paimenestamme. 

Tähän viittaa myös nimen ”Daavid” merkitys: ”rakastettu” tai ”lemmikki”.

Kukapa muu olisi Luojamme yhtä paljon arvostama ja rakastama kuin Vapahtajamme Yeshua HaMashiach?

Edellä olevan perusteella olen tullut siihen uskonkäsitykseen, että Hesekiel profetoi jakeessa 34:23 nimenomaan Adonai Yeshuasta! Adonai Yeshua vahvisti itse tämän profetoidessaan seuraavaa: Joh. 10:16

>>Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä (Israelin) lammastarhasta. Myös heitä minun tulee johdattaa, ja he kuulevat minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.<<

Jotkut opettavat, että Israelin muinainen kuningas, Daavid tulee aikojen lopulla heräämään kuolleista ja hallitsemaan Israelia. He ovat siinä väärässä. Adonai Yeshua on se Kuningas, joka herätettiin kuolleista ja hän on aikojen lopulla nouseva hallitsemaan Israelia ja muitakin kansoja Jerusalemista käsin!

Mitä tulee edellä viittaamaani jakeeseen Ap.t. 13:22, toteutui sen loppulause kirjaimellisesti vain Adonai Yeshuassa: >>'Minä olen löytänyt Daavidin, Iisain pojan, sydämeni mukaisen miehen, joka on tekevä kaikessa minun tahtoni.'<<


Lopuksi pari aiheeseen liittyvää ylistyslaulua ja pistäpä jalalla koreasti:

When the spirit of the lord is in my heart:
“I will dance like king David Danced!”

https://www.youtube.com/watch?v=U0R1OhDwXwU

”Kun Herran Henki valtaa minut” sikermä:
Kyösti Bolström ja Orvo Grönfors "Ylistyslaulusikermä":

https://www.youtube.com/watch?v=eWPDTGmZ6Q8
 

Kommentit

  1. Mä oon ylpeä , että olen Daavidin kollega😌

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on todella paljon oppimista Daavidin kokosydämisestä Adonai Yeshuan palvomisesta laulaen soittaen ja tanssien! HalleluYah!

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ihanin piirre Adonai Yeshuassa!

Onko Yeshua HaMashiach sinulle tuttu?

Viikon mietiskelyn aihe 27.7.2018