Viikon mietiskelyn aihe 28.9.2018
Kivun ja
sairauden merkitys kristityille.
Jos olet syntynyt vammaisena, ollut pitkän
aikaa sairaana tai sairastelet silloin tällöin, niin älä masennu, sillä kaikkea
tuota rakas taivaallinen Isämme käyttää meidän parhaaksemme! Meitä kasvatetaan
ikuista elämää varten kirkkauden taivaassa. Olemme syntyneet syntisinä sangen
vajavaiseen ja turmeluksen vallassa olevaan maailmaan. Siksi meitä pitää
jalostaa!
Ei edes Korkeimman esikoispoika Adonai Yeshua välttynyt kivuilta eikä sairauksilta ollessaan ihmisenä maan päällä. Hän ei kuitenkaan kärsinyt omien syntiensä vuoksi, vaan meidän, langenneen ihmissuvun syntien vuoksi. Hänestä jo profeetta Jesaja profetoi noin 700 vuotta ennen Vapahtajamme maan päälle syntymistä seuraavaa: Jes. 53:3-5,10-11.
>>3. Hän oli
halveksittu ja ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota
näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän kärsi. Me pidimme häntä rangaistuna, Elohimin lyömänä ja vaivaamana,
4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän kärsi. Me pidimme häntä rangaistuna, Elohimin lyömänä ja vaivaamana,
5. mutta häntä
haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden runneltiin meidän pahojen tekojemme
tähden. Rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen
haavojensa kautta meidät on parannettu.
…
10. Yehowah näki hyväksi
ruhjoa häntä, lyödä häntä kärsimyksellä. Jos sinä asetat hänen sielunsa
vikauhriksi, hän saa nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Yehowan tahto toteutuu
hänen kauttaan.
11. Sielunsa vaivan
tähdenhän saa nähdä työnsä hedelmän ja tulee ravituksi. Tuntemisensa kautta
minun vanhurskas palvelijani vanhurskauttaa monet, ja hän kantoi heidän pahat
tekonsa.<<
Jotkut kristityt vetävät jakeista sen
johtopäätöksen, että koska Vapahtajamme on jo kärsinyt meidän syntiemme vuoksi
ja ottanut pois syntiemme seuraukset eli sairaudet, niin todellisen kristityn
ei tarvitse sairastaa, vaan hän voi aina rukoilla terveeksi tulemista ja myös
aina parantua. Tuo käsitys on vain osittain totta. Kaikki kristityt eivät
parane!
Moni voi hämmästyä väitteestäni, että
joillekin kristityille kipu ja vakavakin sairaus voi olla suureksi
siunaukseksi! Keskityn aiheeseen lähemmin seuraavassa.
Kivun ja sairauden tuoma siunaus?
Lainaan muutaman esimerkin Raamatusta, kaksi
VT:sta ja kaksi UT:sta ennen aiheen käsittelyä.
1) VT:sta 5. Moos. 28:28 (Jae on seuraavan otsikon alla: ”Tottelemattomuuden kirous”)
>>Yehowah lyö sinua hulluudella, sokeudella, ja sinun mielesi hämmentyy.<<
>>Yehowah lyö sinua hulluudella, sokeudella, ja sinun mielesi hämmentyy.<<
2) VT:sta Jer. 15:17-19 (Profeetta valittaa osakseen tullutta ankaraa kipua)
>>17. Minä en ole istunut ilakoimassa ilveilijöiden seurassa. Sinun kätesi tähden minä olen istunut yksinäni, sinä olet täyttänyt minut kiivaudella.
>>17. Minä en ole istunut ilakoimassa ilveilijöiden seurassa. Sinun kätesi tähden minä olen istunut yksinäni, sinä olet täyttänyt minut kiivaudella.
18. Miksi kipuni kestää ainiaan ja haavani on paha eikä tahdo
parantua? Onko sinusta tullut
minulle kuin ehtyvä puro, kuin lähde, jossa vesi ei pysy?
19. Sen tähden näin sanoo Yehowah: ”Jos sinä muutat mielesi, niin minä tuon sinut takaisin, ja sinä saat palvella minua. Jos tuot esiin jaloa, et arvotonta, niin sinä saat olla minun suunani, ja he kääntyvät sinun puoleesi, mutta sinä et joudu kääntymään heidän puoleensa.<<
19. Sen tähden näin sanoo Yehowah: ”Jos sinä muutat mielesi, niin minä tuon sinut takaisin, ja sinä saat palvella minua. Jos tuot esiin jaloa, et arvotonta, niin sinä saat olla minun suunani, ja he kääntyvät sinun puoleesi, mutta sinä et joudu kääntymään heidän puoleensa.<<
3) UT:sta Room. 9:1-2 (Paavali kirjoittaa, miten suurta tuskaa hän tunsi
israelilaisista, jotka eivät ottaneet vastaan pelastussanomaa!)
>>1. Minä sanon
totuuden HaMashiach’ssa, en valehtele – sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä
Hengessä – että minulla on suuri murhe
ja ainainen kipu sydämessäni.<<
4) UT:sta 2. Tim. 4:20 (Paavalin työtoveri Trofimus jätettiin Miletokseen sairastamaan)
4) UT:sta 2. Tim. 4:20 (Paavalin työtoveri Trofimus jätettiin Miletokseen sairastamaan)
>>Erastos jäi
Korinttiin, ja Trofimoksen jätin Miletokseen sairastamaan.<<
Edellä olevat esimerkit osoittavat, että kipu ja sairaus voivat olla rangaistuksena niin profeetalle kuin tavallisille kansalaisellekin, mutta myös valitut kristityt saattavat sairastaa. Paavalin palvelustyön kautta moni sairas parani. Mutta se on myös meitä varten opetukseksi, että Paavali jätti yhden työtovereistaan, Trofimuksen, sairastamaan! Ei kerrota, paraniko hän.
Edellä olevat esimerkit osoittavat, että kipu ja sairaus voivat olla rangaistuksena niin profeetalle kuin tavallisille kansalaisellekin, mutta myös valitut kristityt saattavat sairastaa. Paavalin palvelustyön kautta moni sairas parani. Mutta se on myös meitä varten opetukseksi, että Paavali jätti yhden työtovereistaan, Trofimuksen, sairastamaan! Ei kerrota, paraniko hän.
On kristittyjä, jotka yleistävät liian
herkästi sen, että kaikkien todellisten kristittyjen olisi parannuttava. Niin
ei kuitenkaan todellisuudessa tapahdu. Jos ja kun tuollaista opetusta
viljellään, silloin tuodaan esiin arvotonta
opetusta (vrt. edellä jaetta Jer. 15:19b) ja sellaisen opin
levittäjä murehduttaa sairasta ja joutuu vastuuseen valheellisesta
opetuksestaan!
Myös seuraavat neljä kohtaa kertovat mitä
siunausta ja hyötyä on sairastamisesta ja kivun kärsimisestä kristityn ja hänen
vaikutuspiirissään olevien elämässä:
a) Matt. 25:36 (Tässä Adonai Yeshua samaistuu sairastuneisiin ihmisiin)
>>minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'<<
b) Meitä opetetaan rakastamaan enemmän lähimmäisiämme, silloin kun he sairastavat. Seuraavassa Paavali joutui mitä ilmeisimmin rukoilemaan kuolemaisillaan olevan rakkaan työtoverinsa puolesta ja tämä parani. Fil. 2:25-27.
a) Matt. 25:36 (Tässä Adonai Yeshua samaistuu sairastuneisiin ihmisiin)
>>minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'<<
b) Meitä opetetaan rakastamaan enemmän lähimmäisiämme, silloin kun he sairastavat. Seuraavassa Paavali joutui mitä ilmeisimmin rukoilemaan kuolemaisillaan olevan rakkaan työtoverinsa puolesta ja tämä parani. Fil. 2:25-27.
>>25. Minusta on
kuitenkin välttämätöntä lähettää luoksenne veljeni, työkumppanini ja
taistelutoverini Epafroditos, teidän lähettinne, joka auttaa minua siinä, missä
tarvitsen.
26. Hän näet ikävöi teitä kaikkia ja oli kovin levoton, koska olitte kuulleet hänen sairastuneen.
27. Hän olikin sairaana, kuoleman kielissä, mutta Elohim armahti häntä, eikä ainoastaan häntä vaan myös minua, etten saisi murhetta murheen lisäksi.<<
c) Sairaus ja kipu voivat auttaa meitä pyhittäytymään palvelustyöhön. 1. Piet. 4:1-2
>>1. Koska siis HaMashiach on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä – 2. ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Elohimin tahdon mukaan.<<
26. Hän näet ikävöi teitä kaikkia ja oli kovin levoton, koska olitte kuulleet hänen sairastuneen.
27. Hän olikin sairaana, kuoleman kielissä, mutta Elohim armahti häntä, eikä ainoastaan häntä vaan myös minua, etten saisi murhetta murheen lisäksi.<<
c) Sairaus ja kipu voivat auttaa meitä pyhittäytymään palvelustyöhön. 1. Piet. 4:1-2
>>1. Koska siis HaMashiach on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä – 2. ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Elohimin tahdon mukaan.<<
d) Hebr. 12:4-11
(Kristittyjä voidaan kurittaa monin tavoin, myös kivulla ja sairaudella)
>>4. Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan, 5. ja te olette unhottaneet kehotuksen, joka puhuu teille niin kuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Adonain kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; 6. sillä jota Adonai rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
>>4. Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan, 5. ja te olette unhottaneet kehotuksen, joka puhuu teille niin kuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Adonain kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; 6. sillä jota Adonai rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
7.
Kuritukseksenne te kärsitte. Elohim kohtelee teitä niin kuin lapsia. Sillä mikä
on se lapsi, jota isä ei kurita? 8. Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta
kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä
lapsia. 9. Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä
me kavahdimme. Emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että
eläisimme?
10. Sillä
nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan,
mutta tämä
kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen
pyhyydestään. 11.
Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta
jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat
harjoitetut.<<
Mahdollisuus parantua!
Meille kristityille on annettu myös
mahdollisuus parantua uskonrukouksen kautta kaikenlaisista sairauksista! Siksi
seurakuntiin annettiin terveeksi tekemisen
armolahjat ja lahja tehdä voimallisia tekoja, mikä sisältää myös uuden jäsenen luomisen rhema-sanalla,
jos joltakulta puuttuu esim. silmä tai silmät syntyessään tai jokin muu kehon
osa!
Seurakunnissa tulee toimia seuraavasti, jos joku sen jäsenistä sairastuu: Jaak. 5:14-16.
Seurakunnissa tulee toimia seuraavasti, jos joku sen jäsenistä sairastuu: Jaak. 5:14-16.
>>14.
Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon luokseen seurakunnan vanhimmat, ja he
rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Adonain nimessä.
15. Uskon rukous parantaa sairaan, ja Adonai nostaa hänet jalkeille. Ja jos hän on
tehnyt syntiä, se annetaan hänelle anteeksi.
16.
Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte. Vanhurskaan rukous on väkevä ja tehokas!<<
Vapahtajamme antama käsky niille
opetuslapsille, jotka hän valtuutti voimallisiin tekoihin:
Matt. 10:8. >>Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitaalisia,
ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.<<
Taivaskotona ei ole enää sairauksia, ei kipuja eikä kuolemaa. Mikä mahtava päivä se onkaan, kun saamme pian muuttaa sinne Vapahtajamme ja taivaallisen Isämme luo!
Taivaskotona ei ole enää sairauksia, ei kipuja eikä kuolemaa. Mikä mahtava päivä se onkaan, kun saamme pian muuttaa sinne Vapahtajamme ja taivaallisen Isämme luo!
Lopuksi
aiheeseen liittyviä lauluja
”Uskon vaikken näe” Pekka Salminen:
”What
a day that will be!” Singer
unknown:
https://www.youtube.com/watch?v=pMPn0gTPooc
Kristityn sairastamisella voi olla eri syitä ja tarkoituksia niinkuin kirjoituksessa mainittiin.
VastaaPoistaNiistä tehdään helposti liian äkkinäisiä ja vääriä johtopäätöksiä, joiden kautta ollaan helposti tuomitsemassa toisia Jobin ns. ystävien tavoin.
Mooses näki Aaronin ja Miriamin pitalin jonka he saivat synnin seurauksena aivan omasta ansiostaan. Silti Mooses rukoili, että Jumala parantaisi heidät, kuten kävikin. Tässä Mooses osoitti nöyryyttä mistä Raamattu mainitseekin.
Siinä on meille mallia.
Ajattelen kanssasi samoin. Sairastumisen syitä voi todellakin olla lukuisia. Toisaalta meitä on kehotettu pitämään usko Yehowah Elohimiin ja anomaan häneltä kaikkea sitä mitä ajassa tarvitsemme. Suurin tarve sairaalle on yleensä saada armosta tulla terveeksi. Siinä auttaa oma ja tarvittaessa toistenkin usko ja uskonrukous Raamatun opettamalla tavalla.
Poista