Viikon mietiskelyn aihe 28.9.2018

Kivun ja sairauden merkitys kristityille.


  Jos olet syntynyt vammaisena, ollut pitkän aikaa sairaana tai sairastelet silloin tällöin, niin älä masennu, sillä kaikkea tuota rakas taivaallinen Isämme käyttää meidän parhaaksemme! Meitä kasvatetaan ikuista elämää varten kirkkauden taivaassa. Olemme syntyneet syntisinä sangen vajavaiseen ja turmeluksen vallassa olevaan maailmaan. Siksi meitä pitää jalostaa! 

  Ei edes Korkeimman esikoispoika Adonai Yeshua välttynyt kivuilta eikä sairauksilta ollessaan ihmisenä maan päällä. Hän ei kuitenkaan kärsinyt omien syntiensä vuoksi, vaan meidän, langenneen ihmissuvun syntien vuoksi. Hänestä jo profeetta Jesaja profetoi noin 700 vuotta ennen Vapahtajamme maan päälle syntymistä seuraavaa:
Jes. 53:3-5,10-11.

>>3. Hän oli halveksittu ja ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän kärsi. Me pidimme häntä rangaistuna, Elohimin lyömänä ja vaivaamana,

5. mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.

10. Yehowah näki hyväksi ruhjoa häntä, lyödä häntä kärsimyksellä. Jos sinä asetat hänen sielunsa vikauhriksi, hän saa nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Yehowan tahto toteutuu hänen kauttaan.

11. Sielunsa vaivan tähdenhän saa nähdä työnsä hedelmän ja tulee ravituksi. Tuntemisensa kautta minun vanhurskas palvelijani vanhurskauttaa monet, ja hän kantoi heidän pahat tekonsa.<<

  Jotkut kristityt vetävät jakeista sen johtopäätöksen, että koska Vapahtajamme on jo kärsinyt meidän syntiemme vuoksi ja ottanut pois syntiemme seuraukset eli sairaudet, niin todellisen kristityn ei tarvitse sairastaa, vaan hän voi aina rukoilla terveeksi tulemista ja myös aina parantua. Tuo käsitys on vain osittain totta. Kaikki kristityt eivät parane!

  Moni voi hämmästyä väitteestäni, että joillekin kristityille kipu ja vakavakin sairaus voi olla suureksi siunaukseksi! Keskityn aiheeseen lähemmin seuraavassa.


Kivun ja sairauden tuoma siunaus?

  Lainaan muutaman esimerkin Raamatusta, kaksi VT:sta ja kaksi UT:sta ennen aiheen käsittelyä.

1) VT:sta 5. Moos. 28:28 (Jae on seuraavan otsikon alla: ”Tottelemattomuuden kirous”)
>>Yehowah lyö sinua hulluudella, sokeudella, ja sinun mielesi hämmentyy.<<

2) VT:sta Jer. 15:17-19 (Profeetta valittaa osakseen tullutta ankaraa kipua)
>>17. Minä en ole istunut ilakoimassa ilveilijöiden seurassa. Sinun kätesi tähden minä olen istunut yksinäni, sinä olet täyttänyt minut kiivaudella.

18. Miksi kipuni kestää ainiaan ja haavani on paha eikä tahdo parantua? Onko sinusta tullut minulle kuin ehtyvä puro, kuin lähde, jossa vesi ei pysy?

19. Sen tähden näin sanoo Yehowah: ”Jos sinä muutat mielesi, niin minä tuon sinut takaisin, ja sinä saat palvella minua. Jos tuot esiin jaloa, et arvotonta, niin sinä saat olla minun suunani, ja he kääntyvät sinun puoleesi, mutta sinä et joudu kääntymään heidän puoleensa.<<

3) UT:sta Room. 9:1-2 (Paavali kirjoittaa, miten suurta tuskaa hän tunsi israelilaisista, jotka eivät ottaneet vastaan pelastussanomaa!)
>>1. Minä sanon totuuden HaMashiach’ssa, en valehtele – sen todistaa minulle omatuntoni Pyhässä Hengessä – että minulla on suuri murhe ja ainainen kipu sydämessäni.<<

4) UT:sta
2. Tim. 4:20 (Paavalin työtoveri Trofimus jätettiin Miletokseen sairastamaan)
>>Erastos jäi Korinttiin, ja Trofimoksen jätin Miletokseen sairastamaan.<<

  Edellä olevat esimerkit osoittavat, että kipu ja sairaus voivat olla rangaistuksena niin profeetalle kuin tavallisille kansalaisellekin, mutta myös valitut kristityt saattavat sairastaa. Paavalin palvelustyön kautta moni sairas parani. Mutta se on myös meitä varten opetukseksi, että Paavali jätti yhden työtovereistaan, Trofimuksen, sairastamaan! Ei kerrota, paraniko hän.

  On kristittyjä, jotka yleistävät liian herkästi sen, että kaikkien todellisten kristittyjen olisi parannuttava. Niin ei kuitenkaan todellisuudessa tapahdu. Jos ja kun tuollaista opetusta viljellään, silloin tuodaan esiin arvotonta opetusta (vrt. edellä jaetta Jer. 15:19b) ja sellaisen opin levittäjä murehduttaa sairasta ja joutuu vastuuseen valheellisesta opetuksestaan!

  Myös seuraavat neljä kohtaa kertovat mitä siunausta ja hyötyä on sairastamisesta ja kivun kärsimisestä kristityn ja hänen vaikutuspiirissään olevien elämässä:

a)
Matt. 25:36 (Tässä Adonai Yeshua samaistuu sairastuneisiin ihmisiin)
>>minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'<<

b) Meitä opetetaan rakastamaan enemmän lähimmäisiämme, silloin kun he sairastavat. Seuraavassa Paavali joutui mitä ilmeisimmin rukoilemaan kuolemaisillaan olevan rakkaan työtoverinsa puolesta ja tämä parani.
Fil. 2:25-27.
>>25. Minusta on kuitenkin välttämätöntä lähettää luoksenne veljeni, työkumppanini ja taistelutoverini Epafroditos, teidän lähettinne, joka auttaa minua siinä, missä tarvitsen.
26. Hän näet ikävöi teitä kaikkia ja oli kovin levoton, koska olitte kuulleet hänen
sairastuneen.
27.
Hän olikin sairaana, kuoleman kielissä, mutta Elohim armahti häntä, eikä ainoastaan häntä vaan myös minua, etten saisi murhetta murheen lisäksi.<<

c) Sairaus ja kipu voivat auttaa meitä pyhittäytymään palvelustyöhön. 1. Piet. 4:1-2
>>1. Koska siis HaMashiach on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä – 2. ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Elohimin tahdon mukaan.<<

d) Hebr. 12:4-11 (Kristittyjä voidaan kurittaa monin tavoin, myös kivulla ja sairaudella)
>>4. Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan, 5. ja te olette unhottaneet kehotuksen, joka puhuu teille niin kuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Adonain kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee; 6. sillä jota Adonai rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."

7. Kuritukseksenne te kärsitte. Elohim kohtelee teitä niin kuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? 8. Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia. 9. Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme. Emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?

10. Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään. 11. Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.<<

Mahdollisuus parantua!

  Meille kristityille on annettu myös mahdollisuus parantua uskonrukouksen kautta kaikenlaisista sairauksista! Siksi seurakuntiin annettiin terveeksi tekemisen armolahjat ja lahja tehdä voimallisia tekoja, mikä sisältää myös uuden jäsenen luomisen rhema-sanalla, jos joltakulta puuttuu esim. silmä tai silmät syntyessään tai jokin muu kehon osa!

  Seurakunnissa tulee toimia seuraavasti, jos joku sen jäsenistä sairastuu:
Jaak. 5:14-16.
>>14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon luokseen seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Adonain nimessä.

15. Uskon rukous parantaa sairaan, ja Adonai nostaa hänet jalkeille. Ja jos hän on tehnyt syntiä, se annetaan hänelle anteeksi.

16. Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte. Vanhurskaan rukous on väkevä ja tehokas!<<

  Vapahtajamme antama käsky niille opetuslapsille, jotka hän valtuutti voimallisiin tekoihin:
Matt. 10:8. >>Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitaalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.<<


  Taivaskotona ei ole enää sairauksia, ei kipuja eikä kuolemaa. Mikä mahtava päivä se onkaan, kun saamme pian muuttaa sinne Vapahtajamme ja taivaallisen Isämme luo!


Lopuksi aiheeseen liittyviä lauluja

”Uskon vaikken näe” Pekka Salminen:

”What a day that will be!” Singer unknown:
https://www.youtube.com/watch?v=pMPn0gTPooc

Kommentit

  1. Kristityn sairastamisella voi olla eri syitä ja tarkoituksia niinkuin kirjoituksessa mainittiin.
    Niistä tehdään helposti liian äkkinäisiä ja vääriä johtopäätöksiä, joiden kautta ollaan helposti tuomitsemassa toisia Jobin ns. ystävien tavoin.
    Mooses näki Aaronin ja Miriamin pitalin jonka he saivat synnin seurauksena aivan omasta ansiostaan. Silti Mooses rukoili, että Jumala parantaisi heidät, kuten kävikin. Tässä Mooses osoitti nöyryyttä mistä Raamattu mainitseekin.
    Siinä on meille mallia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelen kanssasi samoin. Sairastumisen syitä voi todellakin olla lukuisia. Toisaalta meitä on kehotettu pitämään usko Yehowah Elohimiin ja anomaan häneltä kaikkea sitä mitä ajassa tarvitsemme. Suurin tarve sairaalle on yleensä saada armosta tulla terveeksi. Siinä auttaa oma ja tarvittaessa toistenkin usko ja uskonrukous Raamatun opettamalla tavalla.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ihanin piirre Adonai Yeshuassa!

Onko Yeshua HaMashiach sinulle tuttu?

Viikon mietiskelyn aihe 27.7.2018