Viikon mietiskelyn aihe 12.10.2018
Pyhitys
Olen aiemmin jo tarkastellut tätä aihetta,
mutta nyt tarkastelen aihetta kolmesta eri näkökulmasta katsoen: 1) Adonai
Yeshuan merkitys pyhitykseemme, 2) Oma osuutemme pyhityksessämme, ja 3)
Apostolisen seurakunnan merkitys sen jäsenten pyhityksessä. Pyhitys on välttämätöntä menestykseen EV-työssämme ja
lopulliseen pelastukseemme.
Mitä sanalla ”pyhitys” tarkoitetaan? Hebreankielisessä VT:ssä ei esiinny ainuttakaan substantiivia, joka vastaisi käsitettä ”pyhitys” *). Siellä on sanan perustana verbi kádaš, joka on eri merkityksiltään hyvin monivivahteinen. Verbin perusmuoto , ’olla pyhä, puhdas’, ilmaisee kultillista pyhyyttä ilman mitään siveellistä vivahdetta. 2. Moos. 29:21.
Mitä sanalla ”pyhitys” tarkoitetaan? Hebreankielisessä VT:ssä ei esiinny ainuttakaan substantiivia, joka vastaisi käsitettä ”pyhitys” *). Siellä on sanan perustana verbi kádaš, joka on eri merkityksiltään hyvin monivivahteinen. Verbin perusmuoto , ’olla pyhä, puhdas’, ilmaisee kultillista pyhyyttä ilman mitään siveellistä vivahdetta. 2. Moos. 29:21.
*) Lainattu IRT:stä (Iso Raamatun Tietosanakirja), Osa 5, sivu 157 sana ”Pyhitys”. Oma lisäys: Kultillisella pyhyydellä viitataan rituaaliseen pyhyyteen eli puhdistautumiseen esim. temppelipalvelusta varten ja lapsensynnyttämisen jälkeen aina saastaisen verenvuodon loppumiseen asti. Myös kuolleeseen koskettaminen vaati erillistä puhdistautumista.
Uuden Liiton Kirjoituksissa (ULK) tarkoitetaan
pyhityksellä synneistä puhdistamista ja puhdistautumista ja kaikista
paheellisista elämäntavoista järjestelmällisesti luopumista. ULK:n mukaisen pyhityksen täysin korvaamaton merkitys
tulee selvästi esiin monista raamatunkohdista, kuten seuraavista:
1) Adonai Yeshuan ylimmäispapillinen rukous, jae Joh. 17:19,
missä hän sanoo Isälleen seuraavaa: >>Minä
pyhitän itseni
heidän tähtensä, että hekin olisivat pyhitettyjä totuudessa.<< Jakeessa
sanalla ”hekin” viitataan kaikkiin Adonai Yeshuan seuraajiin.
2) Paavalin 2. kirje korinttilaisille sisältää seuraavia pyhityskehotuksia (2. Kor. 6:14-18)
>>14. Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa, jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? 15. Miten HaMashiach ja Beliar sopivat yhteen? Tai mitä yhteistä uskovalla on sen kanssa, joka ei usko?
16. Miten sopivat yhteen Elohimin temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Elohimin temppeli, niin kuin Elohim on sanonut: "Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Elohiminsa ja he ovat minun kansani."
17. Sen tähden: "Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Yehowah, älkääkä koskeko saastaiseen, niin minä otan teidät vastaan 18. ja olen oleva teidän Isänne, ja teistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni, sanoo Yehowah, Kaikkivaltias."<<
>>14. Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa, jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? 15. Miten HaMashiach ja Beliar sopivat yhteen? Tai mitä yhteistä uskovalla on sen kanssa, joka ei usko?
16. Miten sopivat yhteen Elohimin temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Elohimin temppeli, niin kuin Elohim on sanonut: "Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Elohiminsa ja he ovat minun kansani."
17. Sen tähden: "Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Yehowah, älkääkä koskeko saastaiseen, niin minä otan teidät vastaan 18. ja olen oleva teidän Isänne, ja teistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni, sanoo Yehowah, Kaikkivaltias."<<
Jakeissa 14-16 kehotetaan erottautumaan kaikenkaltaisesta
jumalattomuudesta, millä nykyisin tarkoitetaan myös esim. ”firmojen
pikkujouluja”, joissa ei säästellä Altian tuotteita eikä kielenkäyttö ja käytös
ole sensuroitua. Niihin kuuluvat myös kaikenlaiset juomingit, mässäilyt ja
moraalitonta seksiä sisältävät juhlat joko TV:stä katsellen tai itse paikalla
ollen.
Jakeista 17-18 käy ilmi ehto, millä perusteella Yehowah Kaikkivaltias hyväksyy meidät lapsikseen, pojikseen tai tyttärikseen. Henkilökohtaisen pyhittäytymisen merkitys korostuu erityisesti seuraavassa ULK:n kohdassa:
Jakeista 17-18 käy ilmi ehto, millä perusteella Yehowah Kaikkivaltias hyväksyy meidät lapsikseen, pojikseen tai tyttärikseen. Henkilökohtaisen pyhittäytymisen merkitys korostuu erityisesti seuraavassa ULK:n kohdassa:
3) Hebr. 12:14. >>Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Yehowaa.<< Painotan tässä yhteydessä,
ettei jakeessa tarkoiteta totuudesta ja pyhitetystä elämästä luopumista rauhan
saavuttamiseksi mihin hintaan hyvänsä! Tämän näkemykseni vahvistaa edellä
mainitut jakeet kohdassa 2).
Lukija saattaa masentua ajatellessaan omaa tilannettaan joutua asumaan sellaisten omaisten parissa, jotka eivät usko ja jotka saattavat elää hyvin jumalattomasti päivästä päivään ja vuodesta toiseen. Tällaiselle lukijalle on paras ohje: ”Kätkeydy Adonai Yeshuan veren suojaan alati ja rukoile Pyhässä Hengessä, niin saat joka päivä voiman ylhäältä!”
Lukija saattaa masentua ajatellessaan omaa tilannettaan joutua asumaan sellaisten omaisten parissa, jotka eivät usko ja jotka saattavat elää hyvin jumalattomasti päivästä päivään ja vuodesta toiseen. Tällaiselle lukijalle on paras ohje: ”Kätkeydy Adonai Yeshuan veren suojaan alati ja rukoile Pyhässä Hengessä, niin saat joka päivä voiman ylhäältä!”
Adonai Yeshuan merkitys
pyhitykseemme
Sivusin tätä
aihetta jo edellä ja toistan sen vielä tässä:
Adonai Yeshuan
ylimmäispapillinen rukous, jae Joh. 17:19, missä hän sanoo Isälleen seuraavaa: >>Minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että hekin olisivat pyhitettyjä totuudessa.<< Jakeessa
sanalla ”hekin” viitataan kaikkiin Adonai Yeshuan seuraajiin.
Lisäksi Paavalin kirjeessä Korinttilaisille
on seuraavat vapauttavat jakeet 1. Kor. 1:26-31.
>>26. Katsokaa,
omaa kutsumistanne veljet (ja sisaret). Ei ole monta inhimillisesti viisasta,
ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista. 27. Mikä maailman mielestä on
hullutusta, sen Elohim valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailman
mielestä on heikkoa, sen Elohim valitsi saattaakseen voimakkaat häpeään.
28. Mikä maailmassa on syntyperältään alhaista ja halveksittua, mikä ei ole mitään, sen Elohim valitsi tehdäkseen mitättömäksi sen, mikä on jotakin, 29. ettei mikään liha voisi kerskailla Elohimin edessä.
30. Hänestä on teidän olemisenne HaMashiach Yeshuassa. Hänet Elohim on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi, 31. jotta tapahtuisi, niin kuin on kirjoitettu: ”Joka keskaa, kerskatkoon Yehowasta.”<<
28. Mikä maailmassa on syntyperältään alhaista ja halveksittua, mikä ei ole mitään, sen Elohim valitsi tehdäkseen mitättömäksi sen, mikä on jotakin, 29. ettei mikään liha voisi kerskailla Elohimin edessä.
30. Hänestä on teidän olemisenne HaMashiach Yeshuassa. Hänet Elohim on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi, 31. jotta tapahtuisi, niin kuin on kirjoitettu: ”Joka keskaa, kerskatkoon Yehowasta.”<<
Adonai Yeshua on Ylhäisen Isämme antama
taivaan lahja meille myös pyhitykseksi!
Meidät on lunastettu ja pyhitetty Adonai
Yeshuan Golgatan ristillä vuodattamalla verellä otollisiksi saamaan Pyhän
Hengen lahjan, jos menemme uskovien upotuskasteelle. Pyhä Henki johdattaa
meidät kaikkeen totuuteen, opastaen meidät sisäiseen ja ulkoiseen pyhään
elämään muistuttamalla meitä kaikesta, mitä Adonai Yeshua opetti
opetuskapsilleen.
Oma osuutemme pyhityksessä
Emme voi ”ulkoistaa” pyhitystämme Adonai
Yeshuan tehtäväksi, vaan meillä on myös oma osuus sen aikaansaamiseksi osaksi
hengellistä elämäämme! Tosin Elohimin armo kasvattaa meitä hylkäämään
jumalattomuuden ja maailmalliset himot, mutta se tapahtuu siten, että hylkäämme
elämästämme kaiken sen, minkä Pyhä Henki neuvoo meitä hylkäämään.
Koska jokaisen ihmisen elämä ja tausta ovat erilaiset, on myös pyhittäytymistarve erilainen. Jotkut saavat armon tulla pelastukseen sisälle jo nuorena ja jotkut vasta elämänsä ehtoossa. Joka tulee pelastukseen nuorena, säästyy monesta paheesta ja voi edetä pyhityselämässään sangen pitkälle verrattuna vanhuudessa uskoon tulleeseen.
Koska jokaisen ihmisen elämä ja tausta ovat erilaiset, on myös pyhittäytymistarve erilainen. Jotkut saavat armon tulla pelastukseen sisälle jo nuorena ja jotkut vasta elämänsä ehtoossa. Joka tulee pelastukseen nuorena, säästyy monesta paheesta ja voi edetä pyhityselämässään sangen pitkälle verrattuna vanhuudessa uskoon tulleeseen.
Tunsin nuorena miehenä erään metodistipapin
pojan, Petri Blomgrenin, joka oli tullut uskoon jo varhain ja saanut tervettä
opetusta isältään koskien pyhityselämää. Siksi hän sai jo lapsena kokea useita
enkeli-ilmestyksiä ja huomasin miten voimallisesti Pyhä Henki toimi hänen
kauttaan tiedon sanojen ja terveeksi tekemisen armolahjojen muodossa.
Seurakuntayhteyden merkitys pyhityksessä
Koska nykyisin ei valitettavasti enää löydy
raittiisti apostolisella perustalla toimivia paikallisseurakuntia, niin tuon
puutteen voimme korvata uskovien yhteydellä. Sillä tarkoitan uudestisyntyneiden
kristittyjen keskinäistä uskonyhteyttä kodeissa. Sitä sanotaan myös
”solutoiminnaksi”. Varhaiset Uuden Liiton pyhät toimivat juuri niin!
Meistä itsestämme riippuu, miten arvokkaaksi arvioimme kristittyjen yhteyden ja sen seurauksena – jos arvioimme sen tarpeelliseksi – saamme myös kokea sisäistä pyhitystä, minkä aikaansaa yhteiset Raamatun äärellä vietetyt hetket, Pyhä Ehtoollinen, rukoukset ja Pyhän Hengen armolahjojen, kuten esim. profetoimisen, viisauden ja tiedon sanojen käyttö.
Voimme korvata nykyiset puutteet seurakuntaelämän suhteen myös siten, että luemme armon ja rukouksen Hengessä säännöllisesti Raamattua joka päivä juuri meille sopivan annoksen VLK:sta ja ULK:sta (siis VT:sta ja UT:sta) ja otamme sen opetuksista vaarin. Sen lisäksi on tarpeen rakentaa sisäistä ihmistämme rukoillen joka aika Pyhässä Hengessä.
Tuo viime mainittu on sen vuoksi välttämätöntä meille, että Pyhän Hengen kautta me alati puhdistumme sisäisesti **). Kuten edellä jo mainitsin, saamme Pyhän Hengen jos olemme kuuliaiset apostoli Paavalin opetukselle mennä uskoon tultuamme upotuskasteelle Yeshua HaMashiach Nimeen, kuten on alun perin kirjoitettu jakeissa Ap.t. 2:38-39.
Meistä itsestämme riippuu, miten arvokkaaksi arvioimme kristittyjen yhteyden ja sen seurauksena – jos arvioimme sen tarpeelliseksi – saamme myös kokea sisäistä pyhitystä, minkä aikaansaa yhteiset Raamatun äärellä vietetyt hetket, Pyhä Ehtoollinen, rukoukset ja Pyhän Hengen armolahjojen, kuten esim. profetoimisen, viisauden ja tiedon sanojen käyttö.
Voimme korvata nykyiset puutteet seurakuntaelämän suhteen myös siten, että luemme armon ja rukouksen Hengessä säännöllisesti Raamattua joka päivä juuri meille sopivan annoksen VLK:sta ja ULK:sta (siis VT:sta ja UT:sta) ja otamme sen opetuksista vaarin. Sen lisäksi on tarpeen rakentaa sisäistä ihmistämme rukoillen joka aika Pyhässä Hengessä.
Tuo viime mainittu on sen vuoksi välttämätöntä meille, että Pyhän Hengen kautta me alati puhdistumme sisäisesti **). Kuten edellä jo mainitsin, saamme Pyhän Hengen jos olemme kuuliaiset apostoli Paavalin opetukselle mennä uskoon tultuamme upotuskasteelle Yeshua HaMashiach Nimeen, kuten on alun perin kirjoitettu jakeissa Ap.t. 2:38-39.
**) Pyhä Henki antaa hengellemme ravintoa
Sanasta, muistuttaen meitä kaikesta siitä, mitä Adonai Yeshua opetti
opetuslapsilleen. Adonai Yeshua sanoi opetuslapsilleen Joh. 15:3.
>>Te olette jo puhtaat sen sanan kautta,
jonka olen teille puhunut.<<
Lopuksi aiheeseen liittyviä hengellisiä lauluja
”Holy, Holy, Holy is the Lord of Hosts” –
Maranatha Singers:
https://www.youtube.com/watch?v=ImPYhlq1P1Y
https://www.youtube.com/watch?v=ImPYhlq1P1Y
“Pyhä,
Pyhä – Kadosh, Kadosh” –
Maarit ja Harri Verkkoperä:
Kommentit
Lähetä kommentti