Viikon mietiskelyn aihe 5.10.2018
Paavalin
opettama ”vapauden teologia”?
Tarkoin Raamattua lukeva ei voi olla ihmettelemättä
sitä, mitä Paavali opetti kristittyjen vapautumisesta Mooseksen Lain
säädöksistä ja pelastumisesta yksin uskon kautta ilman Mooseksen Lain
edellyttämiä tekoja. Room. 3:27-31. Tässä ei vielä ole mitään ihmeellistä.
>>27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. 28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
29. Vai onko Elohim yksistään juutalaisten Elohim? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, 30. koskapa Elohim on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. 31. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.<<
Ihmeellisyys alkaa tulla esiin siinä vaiheessa, kun Paavalin sanotaan silti noudattavan *) Mooseksen Lakia, vaikka hän opetti, ettei hän ole Lain alla. Sen hän perusteli siten, ettei Mooseksen Laki häntä tuomitse, koska hän kuuluu toisen Lain alaisuuteen. Sitä toista Lakia hän kutsui HaMashiach’n Laiksi **).
*) Ap.t. 21:24 Tässä Yeshuaan uskovat Jerusalemin juutalaiset neuvovat Paavalia seuraavasti:
>>24. Ota ne (neljä miestä) luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.<< Kyseiset toimenpiteet olivat Mooseksen Lain noudattamista.
**) 1. Kor. 9:19-23 Jakeissa Paavali kertoo, miten hän on mukautunut olemaan evankeliumin tähden ”kaikille kaikkea” pelastaakseen edes muutamia.
>>19. Sillä vaikka minä olen riippumaton kaikista, olen tehnyt itseni kaikkien palvelijaksi, voittaakseni niin monta kuin suinkin. 20. Ja olen ollut juutalaisille ikään kuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia, lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset.
21. Ilman lakia oleville ikään kuin olisin ilman lakia - vaikka en ole ilman Elohimin lakia, vaan olen HaMashiach’n laissa - voittaakseni ne, jotka ovat ilman lakia. 22. Heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot. Kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia. 23. Mutta kaiken minä teen evankeliumin tähden, että minäkin tulisin siitä osalliseksi.<<
Vieläkin tätäkin ihmeellisemmäksi asian tekee se, että hän opetti pakanuudesta Adonai Yeshuan luo tulleita vaeltamaan siten kuin hän itse vaelsi ja kuten edellä kävi ilmi, hän noudatti Mooseksen Lakia! Luemme ko. jakeet 1. Kor. 1:11 ja Fil. 3:17.
- 1. Kor. 1:11. >>Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen HaMashiach’n seuraaja.<<
- Fil. 3:17. >> Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin
vaeltavat, niin
kuin me olemme
teille esikuvana.<<
Tähän liittyen Paavali opetti myös seuraavaa,
koskien uskon kautta Adonai
Yeshuan Messiaakseen vastaanottaneita ja Hengen johdossa vaeltavia: Room. 8:1-4.
>>1. Nyt ei
siis ole mitään kadotustuomiota heille, jotka ovat HaMashiach Yeshuassa, 2. sillä elämän hengen laki HaMashiach Yeshuassa ***) on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
3. Sillä mikä (Mooseksen) laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Elohim teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, 4. että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.<<
***) Tällä ”Elämän Hengen Lailla” Paavali tarkoittaa Mooseksen Lain sijaan tilalle kristityille tullutta toista Lakia, jota hän kutsui myös nimellä ”HaMashiach’n Laki” (1. Kor. 9:21)
3. Sillä mikä (Mooseksen) laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Elohim teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, 4. että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.<<
***) Tällä ”Elämän Hengen Lailla” Paavali tarkoittaa Mooseksen Lain sijaan tilalle kristityille tullutta toista Lakia, jota hän kutsui myös nimellä ”HaMashiach’n Laki” (1. Kor. 9:21)
Onko tuo
ristiriidassa Vuorisaarnan kanssa?
Luemme ensin tätä aihetta koskevat jakeet siitä
mitä Adonai Yeshua opetti ja sitten tarkastelemme niitä edellä olevien Paavalin
opetusten kanssa: Matt. 5:17-20.
>>17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19. Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.<<
>>17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19. Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.<<
Kun vertaamme Paavalin ja Yeshuan opetuksia
toisiinsa on niissä yhteinen nimittäjä: vanhurskaus,
vanhurskautus ja vanhurskaaksi tuleminen. Paavalin
mukaan ihminen vanhurskautuu vain uskon kautta Adonai Yeshuaan ilman
(Mooseksen) Lain edellyttämiä tekoja ja Adonai Yeshuan opetuksen mukaan hänen
aikalaistensa, kirjanoppineiden ja
fariseusten, vanhurskaus ****) jäi kauas pelastukseen
vaadittavasta vanhurskaudesta!
****) Noiden ryhmien jäsenet uhrasivat koko elämänsä Tanakhin (Juutalaisten Raamatun) Pyhien Kirjoitusten tutkimiseen ja pilkuntarkkaan noudattamiseen. Kyse oli heidän ”omasta vanhurskaudesta” eli Luojansa edessä omin ponnistuksin otolliseksi tulemisesta, joka oli ja yhä on kuin tahrattu vaate Yehowah Elohimin silmissä!
****) Noiden ryhmien jäsenet uhrasivat koko elämänsä Tanakhin (Juutalaisten Raamatun) Pyhien Kirjoitusten tutkimiseen ja pilkuntarkkaan noudattamiseen. Kyse oli heidän ”omasta vanhurskaudesta” eli Luojansa edessä omin ponnistuksin otolliseksi tulemisesta, joka oli ja yhä on kuin tahrattu vaate Yehowah Elohimin silmissä!
- Jes.
64:6a >>Kaikki me olimme kuin saastaiset ja niin kuin
tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme.<<
- Jer.
23:5-6 >>5. Katso, päivät tulevat, sanoo Yehowah, jolloin minä
herätän Daavidille vanhurskaan vesan. Hän on hallitseva kuninkaana ja
menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa. 6. Hänen päivinä pelastetaan Juuda ja Israel asuu turvassa. Ja tämä on
hänen nimensä, jolla häntä kutsutaan: ’Yehowah on meidän vanhurskautemme.’<<
Mitä me tästä kaikesta opimme?
Minä opin sen, että on hyödyllistä noudattaa
Mooseksen Lain säädöksiä niiltä osin kuin se on nykyisin mahdollista ja opettaa
muitakin niitä noudattamaan, kuten Adonai Yeshua opetti jakeissa Matt. 5:17-21.
Lisäksi opin sen, että riippumatta siitä,
miten hyvin itse kukin onnistuu noudattamaan Mooseksen Lakia, ainoa pelastuksemme perusta on lahjaksi annettu
vanhurskaus,
jonka Adonai Yeshua antaa kaikille, yksin häneen pelastustoivonsa laittaville! Siis myös sinulle.
Lopuksi aiheeseen liittyviä lauluja:
- ”Savea
mä vain” Tarja
Pihlajamaa:
- ”From the rising of the sun” Maranatha
Singers:
Agricolan sanoin:
VastaaPoistaLaci se sielun hirmutta mut Cristus se taas lohdutta.
Paavali siis noudatti ulkoisesti tiettyja juutalaisia säädöksiä voidakseen voittaa juutalaisia evankeliumille.
Mooseksen lain säädökset olivat hyödyksi monessa asiassa minkä vuoksi niissä on nykyaikanakin paljon varteenotettavaa.
Pelastus tulee kuitenkin Kristuksen kertakaikkisen uhrin kautta.