Viikon mietiskelyn aihe 2.11.2018


Miten voimme täyttää Mooseksen Lain?


  
Kysymys on tärkeä tänä aikana, jolloin aiheesta on monenlaisia tulkintoja kristittyjen keskuudessa. Jo ensimmäisen Uuden Liiton seurakunnissa tämä aihe tuli esille siten, että Paavalin ja Barnabaan ollessa Antiokiassa tapaamassa kristittyjä,
>>tuli Juudeasta sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: "Ellette ympärileikkauta itseänne, niin kuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua.<< (Ap.t. 15:1)

  Siitä syntyi kova väittely, sillä Paavali ja Barnabas olivat eri mieltä, samoin seuraavasta, vaatimuksesta, mikä aiheutui Paavalin ja Barnabaan mentyä muutamien uskonveljiensä kanssa Jerusalemiin selvittämään tätä asiaa:
>>Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".<< (Ap.t. 15:5.)

  Aiheen käsittely jatkui seuraavasti: Ap.t. 15:6-11.
>>6. Apostolit ja vanhimmat kokoontuivat tutkimaan tätä asiaa. 7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Elohim jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. 8. Ja Elohim, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoin kuin meillekin,

9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla. /// Tämä jae on oleellinen! ///

10. Miksi te siis nyt kiusaatte Elohimia ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
/// Tämä jae on varoitukseksi, ettei kristittyjä johdatettaisi Mooseksen Lain ikeen alle! ///

11. Mutta me uskomme Adonai Yeshuan armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."<<
/// Tämä jae kertoo ihmisille heidän ainoan mahdollisuutensa pelastua! ///

  Päätöslauselmaksi tuli seuraava ohje, koskien uskoon tulleita pakanoita Ap.t. 15:27-29.

>>27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.  28. Sillä Pyhä Henki ja me *) olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: 29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"<< /// *) sanalla ”me” viitattiin Apostolineuvostoon Jerusalemissa. ///

  On hyödyllistä paneutua edellä olevan kokouksen päätöslauselmaan huolella, sillä
Pietari tunnusti, ettei hän, eikä israelilaisten esi-isätkään olleet jaksaneet noudattaa kaikessa Mooseksen Lakia, vaan se oli tullut heille liian raskaaksi ikeeksi! Samasta todisti jo Tanakhin profeetta Hes. 20:25, jossa kerrottiin syy siihen.
>>Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää,<<

  Jakeessa ilmeisesti viitataan joihinkin tiettyihin Mooseksen Lain käskyihin, jotka tulivat ylivoimaisiksi israelilaisille. Apostoli Paavali kirjoitti, että ainakin seuraavasta käskystä oli kyse: Room. 7:7-14.

>>7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse." 8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.

9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, 10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. 11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta. 12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.

13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylen määrin synnilliseksi käskysanan kautta. 14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.<<

  Paavali kertoo edellisessä kohdassa seikkaperäisesti meille sen, mikä Mooseksen Lain alkuperäinen tehtävä oli: Sen piti osoittaa, että ihmisissä on perisynnin jäljiltä "himo", jota he eivät itse kykene hallitsemaan eivätkä hillitsemään luonnollisina ihmisinä, vaikka kuinka yrittäisivätkin! Syynä on perisynti, jonka olemme perineet Aadamin ja Eevan jälkeläisinä.

  Mooseksen Laki on sen vuoksi todella mainio säädöskokoelma, jos sen perusmerkitys ja alkuperäinen tarkoitus oikein ymmärretään! Minä ylistän taivaallista Isääni Mooseksen Laista koko sydämestäni, koska ilman sitä en olisi tullut perin juurin synnintuntoon! Se aiheutti sen, että pakenin Vapahtajani Adonai Yeshuan luokse armahdettavaksi.

  Monet kristityt ja useimmat israelilaiset eivät tätä valitettavasti ymmärrä, vaan he ovat omaksuneet Mooseksen Lain pakanain tavoin rituaaliuskontona ja alkaneet tavoitella omavanhurskautta yrittäen täyttää Mooseksen Lain, vaikka kukaan heistä eikä meistä ei siihen luonnollisena ihmisenä koskaan kykene! Eikä sitä ole sellaiseksi tarkoitettukaan.

  Uusi Liitto on äärettömän arvokas, koska vain siinä opastetaan miten Israelilaisen on mahdollista päästä eroon Mooseksen Lain rautaisesta otteesta rikkomatta sitä ja jopa täyttämällä se Messiaaksi syntyneen sijaisensa kautta. Sama keino koskee myös kaikkia pakanasyntyisiä ihmisiä. Pelastustapa on molemmille sama. Se keino on seuraava:

  Luonnollisen ihmisen on ristille naulittava vanha Aadamilta ja Eevalta perimänsä luomus ja julistettava sille tappotuomio! Hänen tulee pitää itsensä synnille kuolleena ja Yehowah Elohimille elävänä HaMashiach Yeshuassa! Ristille naulitseminen tarkoittaa ihmisen omakohtaista päätöstä kuolla itselleen ja omille haluilleen. Se on mahdollista seuraavasti:

  Tämä tapahtuu Pyhässä Hengessä julistetun evankeliumin sanan avulla, jos sen kuulija uskoo sanomaan ristille naulitusta ja kuolleista herätetystä Vapahtajastamme, tekee aidon parannuksen elämässään ja menee uskovien upotuskasteelle Yeshua HaMashiach Nimeen! Sen seurauksena hän saa Pyhän Hengen lahjan. (Ap.t. 2:38-39.)

  Siitä vasta alkaa kaidan tien vaellus. Pyhä Henki johdattaa tällaisen ihmisen askel askeleelta samaa kaitaa elämän tietä kuin apostoli Paavalin ja lukuisia muitakin Korkeimman valittuja hänen jälkeensä. Tämä vaellus on TÄYSIN VAPAAEHTOISTA joka päivä ja siitä Adonai Yeshua sanoi näin: Luuk. 9:23-24.

>>23. Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. 24. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä MINUN TÄHTENI, hän pelastaa sen.<< /// Tämä opetus koskee kaikkia, jotka tahtovat pelastaa elämänsä taivaaseen! ///

  Valitettavasti useimmat nykyisistä sananopettajista ovat mielistyneet julistamaan paljon helpompaa tietä pelastukseen, mutta minä en uskalla opettaa siten, etten joutuisi lopulta vastaamaan väärästä opetuksesta Luojani valtaistuimen edessä! Vielä tänäänkin on totta Adonai Yeshuan seuraava opetus pelastukseen vievästä portista ja tiestä: Matt. 7:13-14.

>>13. Menkää sisälle ahtaasta portista, sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monet menevät siitä portista sisään.  14. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja harvat löytävät sen.<<

  Ottakaamme apostoli Paavalin tavoin vaari tuosta opetuksesta seuraavasti: Fil. 3:5-12.

>>5. (Minä Paavali,) joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus, 6. intoon nähden seurakunnan vainooja, LAIN VANHURSKAUTEEN NÄHDEN NUHTEETON.

7. Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen HaMashiach'n tähden lukenut tappioksi. 8. Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, HaMashiach Yeshuan, minun Adonain, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaiken ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni HaMashiach'n

9. ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee HaMashiach'n uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Elohimista uskon perusteella; 10. tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimystensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,

11. jos minä EHKÄ pääsen ylösnousemiseen kuolleista. 12. Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa HaMashiach Yeshua on voittanut minut.<<

  Tuossa vaiheessa Paavali ei ollut vielä onnistunut kuolettamaan vanhan lihansa himoja, mutta myöhemmin sekin hetki koitti: Gal. 2:20.

>>ja minä elän, en enää minä, vaan HaMashiach elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Elohimin Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.<<

  Lopulta Paavali tiesi olevansa taivaskelpoinen ja sen hän puki sanoiksi näin 2. Tim. 4:6-8.

>>6. Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut. 7. Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. 8. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Adonai, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.<<

  Käsitykseni mukaan Paavali oli siihen mennessä oppinut ymmärtämään, mitä merkitsee Adonai Yeshuan seuraava opetus: Matt. 7:11-12.

>>11. Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat! 12. Sen tähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.<<

  Lopuksi "sokerina pohjalla": Näin sinä israelilaisena voit täyttää Mooseksen Lain ja pakanataustaisena Omantunnon lain JUURI NYT ja se onkin ainoa tapa, joka toteutuu päivästä päivään, jos todella hylkäät kaikenlasiten rituaaliuskontojen noudattamisen ja olet seuraavalle yksinkertaiselle ohjeelle kuuliainen: Room. 13:10.

>>Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Rakkaus on siis lain täyttymys.<<
/// Tämä johtuu siitä, että meidän sijaisemme täytti Golgatan ristillä Lain puolestamme! ///

  Hmmm... Aioin jo lopettaa, mutta olin kuulevinani kuiskauksen, että rakkauden apostoli Johannes pyysi puheenvuoroa ja hän saakin nyt sanoa viimeisen sanan tähän aiheeseen:

1. Joh. 4:7.
>>Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Elohimista. Jokainen, joka rakastaa, on Elohimista syntynyt ja tuntee Elohimin.<<


Aiheen mukaisia hengellisiä lauluja:

”Bo Ruach Elohim (Come Holy Spirit Come)” – Daniel Kopp and Sarah Liberman:
https://www.youtube.com/watch?v=wk2xYOV4rnU  

“You Are My Hiding Place – Maranatha Singers:
https://www.youtube.com/watch?v=69gATP6Mc3A

“Nåde over nåde” – Evangelist Danmark film:
https://www.youtube.com/watch?v=CS-0Jimltag

”Silloin päivä koittaa” – Keijo Åkerlund:

- - -

PS. Olen nyt kirjoittanut tasan vuoden ajan tätä ”Viikon mietiskelyn aihe”- blogia ja lopetan sen jatkamisen toistaiseksi tähän. Alan sen sijaan kirjoittaa kirjaa kokemuksistani Adonai Yeshuan seuraajana ja pyrin saamaan sen valmiiksi ensi vuonna, jolloin – Jos Adonai suo – saan täyttää 70 vuotta. En julkaise sitä keskeneräisenä.

  Asia on ollut mielessäni jo vuosien ajan ja kahdesti minua on kehotettu kirjoittamaan vastaavanlainen kirja. Kerran aloitin sen teon, mutta sairastuttuani jätin sen kesken. Nyt päätän kirjoittaa sen valmiiksi asti ja aion myös julkaista sen. Tiedän jo nimenkin kirjalleni, mutta en kerro sitä vielä. Uskon sen olevan tarpeellinen.
 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ihanin piirre Adonai Yeshuassa!

Onko Yeshua HaMashiach sinulle tuttu?

Viikon mietiskelyn aihe 27.7.2018